۱۳۸۹ شهریور ۲, سه‌شنبه

دهم رمضان در آینه‌ی تاریخ

     1.     وفات مادر مؤمنان خدیجه‌ی کبری رضی الله عنها:
در 10/ رمضان پس از ده سال از به پیامبری برگزیده شدن رسول اکرم (صلی الله علیه وسلم) ـ3 سال قبل از هجرت به مدینه ـ موافق با سال 620م مادر مؤمنان خدیجه دختر خویلد همسر گرانقدر پیامبر و اولین زنی که به اسلام پیوست به دیار جاویدان پر کشید. سال وفات ایشان را مسلمانان به سال غم و اندوه نامگذاری کردند.
2.     حرکت بسوی فتح مکه
در 10 رمضان /8 هـ موافق با 1/ینایر/630م سپاه اسلام از مدینه بسوی مکه حرکت کرد. سال هشتم هجری سال فتح نامیده می‌شود. با فتح مکه دولت اسلامی شکوفایی یافت و آن فجر پیروزی بر همه شبه جزیره عربستان بود.
3.     کشته شدن نظام الملک:
در 10/ رمضان/485هـ موافق با 13/ اکتبر/1092م نهاوند نظام الملک ابو الحسن علی بن اسحاق که مدت 30 سال وزارت سلطان ألب ارسلان و پس از او فرزندش ملکشاه را بعهده داشت به قتل رسید. نظام الملک مردی دانشمند و سخاوتمند و بردبار بود. او به برپایی مدارس و دانشگاههای علمی در سرزمینهای اسلامی شهرت دارد. مدارس نظامیه یادگار اوست.
4.     نبرد منصوره:
در 10/ رمضان/648 موافق با سال 1250م اولین پادشاه زن مصری شجرة الدر ( همسر پادشاه صالح ایوب) در نبرد منصوره بر پادشاه صلیبیان مهاجم لویس نهم پیروز شد. و لویس به اسارت درآمد و بسیاری از سپاهیانش بدرک واصل شدند.
5.     جنگ 6/اکتبر 1973م:
در 10 / رمضان 1393 هـ موافق با 6 / اکتبر1973م سپاهیان مصری توانستند در نبرد "عبور" بر لشکر صهیونیستی یهود پیروز گردند. این پیروزی بعد از جنگهای بسیاری که عربها از یهود شکست خوردند نصیب مصریان شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر