۱۳۸۹ شهریور ۶, شنبه

نوزده رمضان در آینه‌ی تاریخ


1.     شهادت امیر المؤمنین حضرت علی بن ابیطالب رضی الله تعالی عنه
در شب یکشنبه 19/رمضان/40هـ حضرت علی بن أبی طالب (رضی الله تعالی عنه) داماد و پسر عمو پیامبر اکرم و خلیفه راشد چهارم بدست ابن ملجم مرادی در نماز صبح بشهادت رسیدند.
بعد از جنگ نهروان سه نفر از خوارج بنامهای عبد الرحمن بن ملجم، و برک بن عبدالله، و عمرو بن بکیر در مکه معظمه جمع شدند. و به گمان اینکه اسباب فتنه و فساد در جهان اسلام حضرت علی و معاویه و عمرو بن العاص هستند با هم عهد کردند برای رهایی بندگان خدا از آنها (!!) هر سه را در یک روز بقتل برسانند!!
پس از این دسیسه‌ی پست ابن ملجم راهی کوفه و دو نفر دیگر یکی بسوی شام و دیگری بسوی مصر حرکت کردند. ابن ملجم نگون بخت در مسیر راه حضرت امیر المؤمنین علی ابن أبی طالب (رضی الله عنه) در کمین نشست. و همینکه ایشان وارد مسجد شدند شمشیری بر پیشانی مبارک آن حضرت فرو کوفت که به مغزش رسید و آن جناب غرق خون شد. و به آرزوی شهادت نایل گشت و از فرط شادی داد زد: فزت و رب الکعبه . ـ قسم به پروردگار کعبه که رستگار شدم.
حادثه شهادت حضرت امیر المؤمنین علی رضی الله تعالی عنه در برخی از روایات در 11/رمضان، و در برخی روایات 18، و در برخی 21/ رمضان نیز گزارش شده است. و شاید راجحترین روایت این باشد که ایشان در روز جمعه 17 رمضان ضربه خوردند و در شب یکشنبه 19 رمضان به شهادت رسیدند.
از آنجا که در محل دفن آن حضرت اختلاف نظر وجود دارد مردم جاهل و نادان در بیش از چندین شهر جهان از جمله مزار شریف افغانستان و نجف عراق برای او قبرهای خیالی بر پا کرده‌اند. و عده‌ای دنیا پرست و سود جو آن قبرها را مراکزی برای کسب و کار و گمراه کردن مردم  قرار داده‌اند. ولی آنچه ثابت است این است که ایشان مخفیانه در دارالاماره شهر کوفه بخاک سپرده شدند.
2.     جنگ دریائی بین عمانیها و پرتغالیها
در 19/رمضان/1121هـ برابر با 30/نوامبر/1806م جنگ سختی بین نیروی دریایی عمان و ارتش دریایی استعمارگران پرتغالی صورت گرفت که عمانیها مجبور شدند تا رأس الخیمه عقب نشینی کنند.
3.     بنیانگذاری دانشگاه زیتونه
در 19/ رمضان/1375هـ برابر با 30/ آوریل/ 1956م حکومت تونس قانونی صادر کرد که بنابر آن مسجد جامع زیتونه بدانشگاهی تخصصی در علوم اسلامی تبدیل شود و به دانشگاه زیتونه نامگذاری شد. و در آن 5 دانشکده در تخصصهای مختلف افتتاح گشت.
4.     وفات شیخ حسنین مخلوف
در 19/رمضان/1410هـ برابر با 15/ آوریل/1990م یکی از برجسته‌ترین نامهای دانشمند در فقه اسلامی در قرن چهاردم هجری چشن از جهان بربست. شیخ مخلوف به جرأت و شجاعتش در گفتن حق مشهور بود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر