۱۳۸۹ شهریور ۶, شنبه

هیجدهم رمضان در آینه‌ی تاریخ


1.     وفات خالد بن ولید رضی الله تعالی عنه شمشیر بران خدا
در 18/ رمضان/21هـ برابر با 20/ اوت/624م شمشیر بران خداوند سردار قهرمان اسلام؛ خالد بن ولید چشم از جهان فروبست. تاریخ خالد بن ولید را بعنوان بزرگترین سردار تاریخ بشریت معرفی می‌کند. او در شکست دادن دو امپراطوری بزرگ آنزمان، امپراطوری فارس و امپراطوری روم نقش بسیار بسزائی ایفا نمود. تمام زندگی خالد در معرکه‌ها و بر روی زین اسب خلاصه می‌شود. خالد در زندگی خود هرگز طعم شکست را نچشیده است!
2.     بیعت مسلمانان با حسن بن علی رضی الله تعالی عنهما برای خلافت
در 18/ رمضان/40 هـ برابر با 24/ژوئیه/661م مسلمانان پس از شهادت حضرت علی (رضی الله تعالی عنه) فرزند بزرگ ایشان حضرت حسن را بعنوان خلیفه انتخاب نموده با او بیعت کردند. حضرت حسن پس از 6 ماه از خلافتشان برای برقراری وحدت و همبستگی امت اسلامی از حکومت به نفع معاویه کناره گرفت. این سال را مسلمانان به سال "اجتماع و وحدت و همبستگی" می‌شناسند. و بدینصورت پیش بینی پیامبر خدا (صلی الله علیه وسلم) درباره‌ی او تحقق یافت. رسول خدا او را میبوسید و می‌فرمودند: این پسرم آقا و سروری است، و خداوند بدست او دو گروه بزرگ مسلمانان را در کنار هم جمع می‌کند!
3.     یوسف بن تاشفین و وحدت اسلامی در اندلس
در 18/ رمضان/484هـ برابر با سال 1091م سردار قهرمان مسلمان یوسف بن تاشفین توانست بیاری خدا بین مسلمانان در اندلس وحدت و همبستگی ایجاد کند. اندلس پس از سقوط حکومتهای قدرتمند اموی به ملوک الطوائفی تبدیل شده بود و هر شهری حکومتی بود و پادشاهی حکمرانی می‌کرد!!
4.     برافروخته شدن آتش جنگ و خونریزی بین مسلمانان و هندوها در کلکته
در 18/رمضان/1365هـ برابر با 16/ اوت/1946م آتش فتنه وجنگ بین مسلمانان و هندوها در کلکته درگرفت. این فتنه به برخی دیگر از شهرهای هندوستان نیز سرایت نموده، تا 3 روز ادامه داشت.. و در این مدت بیش از 7 هزار انسان بقتل رسیدند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر