۱۳۸۹ شهریور ۵, جمعه

هفدهم رمضان در آینه‌ی تاریخ


1.     غزوه‌ی تاریخ ساز بدر بزرگ
در 17/ رمضان/ 2هـ برابر با 13/ مارس/623م معرکه‌ی تاریخساز بدر بین مسلمانان برهبری رسول خدا (صلی الله علیه وسلم) و مشرکان مکه که او را از شهر و دیارش رانده بودند در گرفت. در این معرکه‌ی نابرابرانه لشکر کفر بیش از 3 برابر مسلمانان و مجهز به تمامی ادوات جنگی روز بود. با وجود این مؤمنان با سلاح ایمان در پناه خداوند متعال توانستند کمر شرک را بشکند. این غزوه که به جنگ فرقان مشهور است اولین جنگ بین مسلمانان و کافران تلقی می‌شود.
2.     وفات رقیه دختر پیامبر اکرم ( صلی الله علیه وسلم)
در 17 /رمضان/2هـ برابر با 13/مارس/623م رقیه دختر پیامبر خدا و همسر عثمان چشم از جهان فرو بست. رسول اکرم (صلی الله علیه وسلم) عثمان را از همراهی خود به بدر بازداشته او را مسئول تیمار داری همسرش نمود. و چون عثمان برای رفتن به جهاد آمادگی کامل داشت و بنا به دستور رسول خدا از شرکت باز ماند. با او در تقسیم غنیمتهای جنگی چون یکی از جنگجویانی که در جهاد باشد برخورد شد. پس از آن رسول خدا دختر دیگرش ام کلثوم را به ازدواج عثمان در آورد. چون عثمان دوبار شرفیات دامادی پیامبر اکرم و باجناقی حضرت علی را کسب نموده، مسلمانان به او "ذوالنورین" ـ صاحب دو نور، یعنی دو دختر پیامبر ـ لقب دادند.
3.     وفات مادر مؤمنان عائشه (رضی الله عنها)
در شب سه شنبه 17/رمضان/85هـ برابر با 12/ژوئیه/678م عائشه مادر مؤمنان و همسر پیامبر اکرم ( صلی الله علیه وسلم) و دختر ابوبکر برجسته ترین یاران پیامبر خدا (صلی الله علیه وسلم) چشم از جهان فروبست. ایشان آرزو داشتند که همانگونه که در دنیا در کنار رسول خدا بودند قبرشان نیز در کنار ایشان و در خانه‌ی خودشان باشد. رسول خدا (صلی الله علیه و سلم) در خانه‌ی عائشه در حالیکه سرشان بر زانوی او بود، وفات نمودند و در همانجا نیز دفن شدند. سپس عائشه به پدرش ابوبکر اجازه داد تا در خانه‌اش و در کنار رسول خدا (صلی الله علیه وسلم) دفن شود. و نهایتا نیز تنها جای باقیمانده در اتاقش را از روی خودگذشتگی و ایثار به حضرت عمر سپردند تا در آنجا دفن شود. و بدینصورت دو یار همیشگی پیامبر خدا؛ ابوبکر و عمر در کنار آن حضرت دفن شدند، و عائشه در قبرستان بقیع بخاک سپرده شد.
4.     وفات حجاج بن یوسف ثقفی
در 17/ و در روایتی 21/ رمضان/95هـ برابر با ماه ژوئن 714م حجاج بن یوسف ثقفی در سن 54 سالگی در عراق قبل از پایان یافتن خلافت ولید بن عبد المالک چشم از جهان فرو بست. حجاج یکی از ظالمترین والیان دولت اموی و مخلص‌ترین آنها به حکومت بود. او در عین حالیکه تاریخی پر از ظلم و ستم دارد کارهای بسیار بزرگی نیز بیادگار نهاده، نقطه گذاری قرآن کریم و برپا کردن شهر واسط، و گسترش فتوحات اسلامی و فتح سرزمینهای سند از جمله آنهاست. می‌گویند: تا آخرین لحظات عمر از عذاب وجدان بسبب کشتن تابعی بزرگوار سعید بن جبیر رنج می‌برد. و در آخرین ساعات عمرش دعا کرده گفت: خدایا، بار الها مرا ببخش و از گناهانم درگذر چونکه مردم می‌گویند: تو هرگز از من درنمی‌گذری!
5.     معرکه‌ی تاریخی عموریه و شکست بیزنطیها
در 17/ رمضان/223هـ برابر با 12/اوت/838م مسلمانان برهبری معتصم خلیفه‌ی عباسی وقت بر حکومت نصرانی بیزنطه پیروز گشتند. آورده‌اند که نصرانیها به مسلمانان ستم می‌کردند. روزی زنی مسلمان را مورد شکنجه و آزار و اذیت قرار دادند، او نیز داد می‌کشید: ای معتصم بدادم برس!
این سخن به گوش معتصم رسانیده شد. بناگاه پریشان از جای خود برخواست و داد زد: بخدا سوگند، بدادت می‌رسم. و لشکری شکست ناپذیر تهیه دیده ریشه‌ی ظلم و ستم را از بیزنطه کند.
6.     کناره گیری بیبرس از حکومت مصر
در 17/ رمضان/709هـ برابر با 17/ فروری/1310م سلطان بیبرس یکی از پادشاهان ممالیک که در راستای وحدت و همبستگی جهان اسلام تلاشهای بسیار زیادی کرده بود. پس از یک و نیم سال حکمرانی از عرش شاهی کناره گیری کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر