۱۳۸۹ شهریور ۲, سه‌شنبه

نهم رمضان در آینه‌ی تاریخ

  1. موسی بن نصیر در مسیر پاکسازی اندلس:
در 9/ رمضان/93هـ موافق با 18/ژوئیه/712م سردار شجاع اسلام موسی بن نصیر برای پاکسازی سرزمین اندلس و راندن لشکریان ظلم و ستم صلیبی از آن و رهایی مظلومان از یوغ بردگی آنها کمر همت بست و شهرهای اشبیلیه و طلیطله را فتح نمود.
  1. حادثه‌ی بلاط شهداء:
در 9/ رمضان/114هـ موافق با اکتبر/732م حادثه‌ی دردناک میدان شهیدان در ( تور ـ بواتیه ) فرانسه بین لشکر اروپائیان برهبری "شارل مارتل" و گروهان اسلامی به سرلشکری "عبدالرحمن غافقی" بوقوع پیوست. در این حادثه مسلمانان شکست خوردند و سرلشکرشان کشته شد. اروپائیان از این حادثه افتخار آمیزشان به جنگ تور یا بواتییه یاد می‌کنند.
  1. فتح صقلیة:
در 9/ رمضان/212هـ موافق با 1/ دسامبر/ 827، کشتیهای مجاهدان اسلامی برهبری زیاد بن أغلب در سواحل جزیره صقیله لنگر انداخت و توانستند این جزیره را از یوغ بردگی صلیبیان رهایی دهند.

  1. شکست بابک خرمی:
در 9/ رمضان/222هـ موافق با 837م، سردار حیدربن کاوس الأشروسنی ـ مشهور بنام أفشین ـ که از سوی معتصم خلیفه عباسی مأموریت داشت بابک خرمی را شکست دهد توانست شهر "البذ" مرکز آنها را تسخیر کند.
بابک پا به فرار گذاشت ولی افشین توانست او را همراه با برخی از پیروانش دستگیر کرده به سامرا ببرد. و در آنجا همه آنها کشته شدند. و بدینصورت گروهک بابک خرمی که بیش از 20 سال مایه درد سر مسلمانان بود متلاشی شد.
  1. معرکه زلاقه:
در 9/ رمضان/479هـ موافق با 17/دسامبر/1086م یوسف بن تاشقین سردار لشکر مرابطین توانست بر سپاهیان اروپائی به سرکردگی فونس ششم در جنگ زلاقه پیروز گردد. فونس بهمراهی شش تن از سربازانش توانست از میدان کارزار فرار کند.
  1. پیوستن مجاهدان حجاز به برادران مصریشان در جنگ علیه استعمار فرانسه:
در 9/ رمضان/1213هـ موافق با 18/فروری/1899م اولین گروهان جوانان مجاهد حجاز برای شرکت در جهاد علیه استعمارگران صلیبی فرانسه به بندرگاه "القیصر" در مصر رسیدند.
  1. وفات استاد مصطفی مشهور:
در بعد ازظهر روز پنج شنبه 9/رمضان/1423هـ موافق با 14/نوامبر/2002م مصطفی مشهور پنجمین مرشد عام جماعت إخوان المسلمین و یکی از دعوتگران سرشناس جهان اسلام، پس از سالها جهاد و از خود گذشتگی و خدمت به اسلام و مسلمین دار فانی را بدرود گفت. او در 15/سبتامبر/1921م در روستای سعدیین در شرق مصر بدنیا آمده بود. "توشه راه" و بسیاری از کتابهای او به فارسی ترجمه شده است. استاد مصطفی مشهور از حامد ابو نصر چهارمین رهبر جماعت اخوان المسلمین نقل می کرد که اودوستی و محبت " اهل سنت ایران " را از ایمان می دانست. و به حدیث پیامبر اکرم (صلی الله علیه وسلم) که فرمودند: "دوستی انصار از ایمان است".

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر